|
Ως πρώτοι κάτοικοι της Ορεστίδας αναφέρονται οι πελασγοι Ορέστες, οι οποίοι, πριν έρθουν στην περιοχή, κατοικούσαν βορειότερα στη Λυγκιστίδα και την Πελαγονία.
Οι Ορέστες, όπως και τα άλλα φύλα που εγκαταστάθηκαν στην περιοχή της Άνω Μακεδονίας, είχαν μακεδονική καταγωγή κατά τη μαρτυρία του Θουκιδίδη. Τα φύλα αυτά υπό την ηγεσία των Αργεάδων κατέλαβαν την Εορδαία και στη συνέχεια την Ημαθία.
Το κράτος της Ημαθίας, το οποίο επεκτάθηκε προς τη θάλασσα (Πέλλα) υπέταξε στη συνέχεια τα έθνη της Άνω Μακεδονίας και συνένωσε όλη τη Μακεδονία κάτω από το σκήπτρο των Αργεάδων, οι οποίοι αργότερα συνέδεσαν για πολιτικούς λόγους την καταγωγή τους με τους Τημενίδες και το Άργος της Πελοποννήσου.
ΠΑΡΑΠΟΜΠΕΣ-ΚΕΙΜΕΝΑ:
Θουκ. ΙΙ: «Των γαρ Μακεδόνων εισί και Λυγκησταί και Ελιμιώται και άλλα έθνη επάνωθεν, α σύμμαχα μεν εστί τούτοις και υπήκοα, βασιλεία δε έχει καθ' αυτά»και ΙΙ, 99:»Την δε παρά θάλασσαν νυν Μακεδονίαν, Αλέξανδρος ο Περδίκου πατήρκαι οι προγονοι αυτού Τημενίδαι το αρχαίον όντες εξ Αργους, πρώτοι εκτήσαντο και εβασίλευσαν».
Ακόμη Ηρόδοτος, VII, 137-138.
Άλλοι αρχαίοι συγγραφείς ωστόσο αμφισβήτησαν τη μακεδονική καταγωγή των φυλών της Ανω Μακεδονίας. Έτσι, οι Ελιμιώτες και οι Ορέστες θεωρούνται από το Στράβωνα ηπειρωτικής καταγωγής, οι δε Λυγκηστές Ιλλυριοί (Στράβων, VII, 323 και326 και ΙΧ, 434).
Ο Εκαταίος θεωρεί τους Ορέστες μολοσικό έθνος (Jacoby, F.G.H.I απόσπασμα 107). Τα ονόματα των ευγενών και των λαών της περιοχής όμως είναι γνήσια ελληνικά. Ο Στράβων και σε άλλες περιπτώσεις συγχέει τους Ιλλυριούς με τους Μακεδόνες. Πολλοί ιστορικοί ερευνητές (Hoffman, Fr. Geyer, C.O.Mueller, θεωρούν την ΆνωΜακεδονία κοιτίδα της δυναστείας των Μακεδόνων.
O H.Bengston, Griechische Geschichte, Verlag Beck, 1981,S.278 Urzelle des makedonischen Staates sind die suedliche Landschaften Elimeia und Orestis, am oberen Haliakmon an der thessalischen Grenzen gelegen. Άλλοι ερευνητές θεωρούν ότι το όνομαΜακεδόνες το πήραν τα φύλα αυτά μετά την κατάκτησή τους από τους Μακεδόνες της Ημαθίας.
[Περισσότερα: Κανατσούλη Δημ., Η δυτική Μακεδονία κατά τους αρχαίους χρόνους, ΕΜΣ και ΙΜΧΑ (24), Θες/νίκη 1958 (όπου υπάρχει και σχετική βιβλιογραφία). Του ιδίου, Η μακεδονική πόλις ΜΑΚΕΔΟΝΙΚΑ 4 (1955-1960)]
|